سرخط خبرها

این عمل یا اون عمل؟ | نگاهی به گاف‌های عجیب مجری‌های صداوسیما روی آنتن

  • کد خبر: ۳۳۳۸۳
  • ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
  • ۱
این عمل یا اون عمل؟ | نگاهی به گاف‌های عجیب مجری‌های صداوسیما روی آنتن
حکایت اشتباه مجری‌هایی که در قاب برنامه‌های صداوسیما حاضر می‌شوند، می‌تواند حکایت یک لحظه غفلت و یک عمر پشیمانی‌شان باشد و حالا حالا‌ها می‌تواند در ذهن مخاطب‌ها باقی بماند.
محبوبه عظیم زاده/ شهرآرانیوز - تفاوتی نمی‌کند یک حواس‌پرتی آنی باشد، از ندانستن فرد ناشی شود، یک اشتباه کلامی باشد، اعلام خبری که از اساس اشتباه است یا حرفی که از سر جوگیری بیان شده است. حکایت اشتباه مجری‌هایی که در قاب برنامه‌ها حاضر می‌شوند، می‌تواند حکایت یک لحظه غفلت و یک عمر پشیمانی‌شان باشد و حالا حالا‌ها می‌تواند در ذهن مخاطب‌ها باقی بماند.
«به پایتخت سفر قطر کردِ» محمدرضا حیاتی، فراموشکاری صبا راد و ژیلا صادقی وقتی ماه رمضان را یادشان نبود و چیزی خوردند و به خوردن دعوت کردند، واکنش ناگهانی و تعجب‌آمیز آزاده نامداری وقتی که صندلی مهمان برنامه شکست و هزارویک گاف دیگر که می‌توان به این فهرست اضافه کرد.
به تازگی ویدئویی از شاهین جمشیدی وقتی که عنایت آزغ مهمان برنامه‌اش بود در فضای مجازی دست‌به دست می‌شود که بهانه‌ای دستمان داد تا مروری داشته باشیم بر این «سوتی»‌های عجیب و گا‌ها خنده‌دار و البته گاهی هم ناراحت‌کننده.

آقای جمشیدی مردم رو چی فرض کردی؟

سوتی‌ها همیشه تپق زدن و تلفظ اشتباه کلمات نیست. برخورد صحیح مجری در مواقعی که به قولی با خط قرمز‌هایی روبه‌رو می‌شود و بروز یک واکنش هنرمندانه و صحیح، یکی دیگر از مسائلی است که می‌تواند مجری‌ها را مقابل چالش‌هایی قرار دهد.
اتفاقی که چند روز پیش برای شاهین جمشیدی افتاد در برخوردی که با مهمان برنامه‌اش یعنی عنایت آزغ داشت. آزغ که داستان شجاعتش برای نجات آدم‌ها، هنوز ورد زبان‌هاست، در مقابل جمشیدی از واژه «عملی» استفاده کرد و جمشیدی بلافاصله صحبت او را این‌گونه تصحیح کرد که منظور از عملی چیز دیگری است و منظور عمل جراحی و این حرف‌هاست! جالب‌تر وقتی بود که عنایت مجدد تأکید کرد که نه منظور من این نبود، اما جمشیدی مصرانه‌تر از او تأکید کرد که نه این‌گونه نیست و عملی همان است که من می‌گویم.
به قول یکی از کاربران توئیتر: «آقای جمشیدی واقعا چه اصراری است واژه‌ای که عالم و آدم معنای آن را می‌دانند، این‌قدر ضایع بخواهی تصحیح کنی؟ یعنی واقعا شما مردمو چی فرض کردین؟» برنامه سلام صبح‌به‌خیر با اجرای جمشیدی البته پیش از این هم درگیر حاشیه شده بود و ماجرای آن برمی‌گردد به استفاده از واژه «سوءبرداشت» به جای «حسن برداشت»، وقتی که مهمان برنامه که فردی آفریقایی‌تبار بود این ایراد را از یکی از مجریان خانم برنامه گرفت.


تلفیق ماسک و دست‌کش

کمی که بیشتر به عقب برگردیم، احتمالا باید از پوریا سلیمان‌زاده، مجری جوان مجله خبری شبکه یک سیما، یاد کنیم.
ماجرا از این قرار بود که سلیمان‌زاده می‌خواست بگوید دانش‌آموزان باید دست‌کش و ماسک داشته باشند، اما به اشتباه آن‌ها را با یکدیگر تلفیق کرد و گفت: ماسکش! سوتی این مجری صداوسیما به شدت موج شوخی‌ها و خنده‌ها را در فضای مجازی به راه انداخت. گافی که البته چشم و ابروی متعجب خود مجری هم نشان از خنده‌دار بودن آن داشت.
سلیمان‌زاده مدت کوتاهی بعد از انتشار این ویدئو، ویدئوی دیگری از خود منتشر کرد و در آن ابتدا از مخاطبان عذرخواهی کرد و بعد هم از شوخی‌ها و خنده‌هایی گفت که مسببش شده است و اینکه «امیدوارم همیشه بخندید.»
 


نجمه‌جان دریابندی نه، دریابندری!

نجمه جودکی یکی دیگر از مجری‌هایی است که در مدت اخیر به خاطر سوتی‌ها و اشتباهاتی که روی آنتن داشته، کم‌و‌بیش در فضای مجازی مطرح شده است.
بارزترین اشتباه او برمی‌گردد به زمانی که نجف دریابندری از میان ما رفت و او در قسمتی از برنامه خود راجع به او سخن گفت که «ما دیروز یکی از نویسندگان بزرگ کشورمون رو از دست دادیم.»، اما بعد در اعلام اسم او دچار اشتباه شد و او را دریابندی خطاب کرد. به‌صورتی‌که ۲ مرتبه از پشت صحنه این اشتباه را به او تذکر دادند و در نهایت بعد از گذشت لحظاتی که تلاش داشت تا بگوید باید قدر این بزرگان را بدانیم، گفت که ظاهرا اسم او را اشتباه اعلام کرده و نام صحیح دریابندری است.
این اتفاق واکنش‌هایی را هم در فضای مجازی به دنبال داشت. واکنش کاربرانی که از این اشتباه ناراحت شدند و نوشتند: «یعنی واقعا شما اسم نجف دریابندری رو نشنیدی؟ بعد می‌آی شعارم می‌دی که باید قدر مفاخرمون رو بدونیم؟» این در حالی است که جودکی به گفته خودش مجری‌ای است که ۱۲ سال است روبه‌روی مردم می‌ایستد و اشتباه کردن مقابل مخاطب را برنمی‌تابد.
 

حاشیه به دنبال ضیا یا ضیا به دنبال حاشیه؟

علی ضیا را هم احتمالا باید جزو مجری‌های پرگاف و پرحاشیه بدانیم. چه آن زمانی که در یک دورهمی دوستانه و با یک رفتار جوگیرانه پرویز مظلومی را مسخره می‌کند، چه آن زمانی که فکر می‌کند دوربین او را نشان نمی‌دهد و کش‌و‌قوسی به بدنش می‌دهد و چه وقتی که می‌خواهد به کسی که به تلفن مهمان برنامه‌اش زنگ می‌زند فحش بدهد.
 
ضیا البته حاشیه‌هایش فقط محدود به روی آنتن نمی‌شود. او به تازگی در توئیتر خود متن کوتاه و گلایه‌آمیزی را هم منتشر کرده بود از دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و روحانی و زندگی جوان‌هایی که طی این مدت از دست رفته است؛ توئیتی که حرف و حدیث‌های زیادی را به راه انداخت. عده‌ای تأییدش کردند و عده‌ای به او تاختند و در نهایت باعث شد توئیتش را پاک کند.


باور کنید زنده‌ام

احسان علیخانی همیشه از آن دست مجری‌هایی بوده است که به علت شکل بیان و نوع برخوردی که در برنامه‌های خود در قبال مهمان‌ها یا در موقعیت‌های مختلف دارد، جزو مجری‌های مقبول و باذکاوت محسوب می‌شود.
شاید از همان مجری‌هایی که می‌توانند خیلی خوب چالش‌های ریز و درشت روی صحنه را مدیریت کنند و همه‌چیز را طبیعی جلوه بدهند. بااین‌حال در یکی از قسمت‌های عصر جدید بی‌دقتی‌ای از جانب او رخ داد که هم واکنش آنی خودش را به دنبال داشت و هم واکنش مردمی را.
داستان برمی‌گردد به زمانی که یکی از شرکت‌کننده‌های عصر جدید به دلیل محاسبات ذهنی ریاضی به این برنامه آمده بود و سن افراد را به سرعت بر حسب ثانیه می‌گفت. علیخانی با مشاهده عدد تبدیلی او و عددی که ماشین حساب به دست آورده بود، این نکته را مطرح کرد که به نظر می‌رسد این عدد خیلی هم دقیق نیست و حدود ۷-۸ میلیون تفاوت وجود دارد که شرکت‌کننده او را مجاب کرد که این تفاوت ناشی از مدت زمانی است که از سال جاری رد شده است.
«وای» بلند خود علیخانی حکایت از این ظرافت و دقت عمل شرکت‌کننده داشت که البته رأی مثبت چهارم را هم برایش به ثبت رساند.
 
او قبل از این یک مرتبه دیگر مسبب سوتی دادن یکی دیگر از مجریان بود. وقتی که روی آنتن زنده شبکه ورزش مهدی توتونچی که در حال اجرای ویژه برنامه‌ای به مناسبت المپیک بود از ریودوژانیروی برزیل بدون اینکه از صحت و سقم آن مطلع باشد اعلام کرد که احسان علیخانی فوت کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
0
0
۴
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->